Minicase 1

 MiniCase The Imagineers


Het begin van de eerste minicase en de start van mijn eerste halve jaar bij next web.
Bij de introductie van de minicase kregen we te horen en zien waar we deze periode aan gingen werken. In ieder geval dat dachten we, want de presentatie van The Imagineers bleek heel onduidelijk te zijn en niemand wist echt waar we aan moesten werken. Gelukkig mochten we dezelfde dag nog naar The Imagineers hun bedrijf toe om daar even een kijkje te nemen en nog verder te praten met de opdrachtgever.

Toen we hoorde dat we als eerste groep naar Sneek mochten schrokken we even omdat het zo kort dag was en dan nog vervoer regelen en alles kwam heel snel op ons af, maar gelukkig zijn waren we allemaal gearriveerd en moesten we het hele gesprek on voorbereid doen, gelukkig hadden we veel vragen omdat de presentatie zo vaag was. Tijdens dat we in Sneek waren hebben we even rond kunnen kijken bij de werk plekken en konden we aan een grote tafel zitten om het gesprek met de opdrachtgever te houden. Na 1 vraag die we stelde wat volgens mij was: wat is het moto van the Imagineers. Op die vraag kregen we antwoord maar niet alleen op die vraag maar nog veel meer, want we kregen namelijk een presentatie te zien die terug in de tijd gaat van het bedrijf. In de persentatie werdt veel verteld over de geschiedenis van het bedrijf en kregen we te zien wat nou precies de bedoeling was van de opdracht.

Toen we eenmaal weer thuis waren hebben we de aantekeningen nog even door genomen en hebben we het in een document gezet in onze drive. De samenvatting hebben we toen gedeeld met andere groepen zodat die ook aan de slag konden.

Later zijn we aan de slag gegaan met research om meer informatie te achter halen. Dingen die we voor research hebben gedaan zijn bijvoorbeeld: Rapid research naar ontwerpatelier, Co-creatie, Design Thinking, Participatieladder, Backcasting en Design gap. Daarnaast hebben we ook nog persona's gemaakt om een goed beeld te krijgen van de doelgroep.

Het gene dat we uiteindelijk hebben aangeleverd is een presentatie van onze backcasting waarin een timeline te zien is. In de timeline staan dingen zoals wanneer geadviseerd wordt om te gaan testen en wat ze het beste kunnen doen volgens ons.

Hieronder is onze backcasting te zien:


2030

SEP wordt door 75% van de gemeenten in Nederland gebruikt door middel van innovatieve technieken en tools. Hierbij wordt er een grotere doelgroep aangesproken dan eerder mogelijk was. Er is meer participatie onder jongeren met het betrek tot ruimtelijke en gemeentelijke planningen. (beleidsplannen?) Door het gebruik van SEP is er meer directe communicatie en feedback van de bewoners mogelijk.

  • Get Heard! wordt gezien als de standaard co-creatie app voor het gebruik bij ruimtelijke plannen

  • Ontwerpateliers. Ruim 75% van de gemeenten in Nederlands maken gebruik van de tool.


2028

Er is een informatiecampagne gestart gericht op de leeftijdsdoelgroepen tussen 25 en 45 jaar oud, waarbij zowel van on- en offline promotie gebruik wordt gemaakt. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een qr code, die op informatieavonden kan worden gebruikt als ondersteuning. Aan de hand hiervan komen mensen op een site terecht waar ze, ook na afloop, vragen kunnen stellen en alle informatie nog eens rustig door kunnen lezen. 

  • Het grootste deel van de feedback komt positief terug.

  • Get Heard! is genomineerd voor beste app van Nederland door Dutch App Awards.

  • 50% van de gemeenten van Nederland geeft aan dat ze Get Heard! ook in de toekomst willen blijven gebruiken.


2027

De tool is up-to-date , de gemeenten zijn enthousiast en zien dat er meer co-creatie plaatsvindt in de lokale communities. De tool is een paar keer op het lokale nieuws besproken. Beleidsplannen worden efficiënter en sneller uitgevoerd dankzij de tool.

  • Eerste non-pilotprojecten met Get Heard! zijn begonnen in het buitenland.

  • 40% van de Nederlandse gemeenten heeft Get Heard minstens 1 keer geprobeerd.


2026

De feedback die is doorgestuurd door de gemeenten wordt gebruikt om de tool te updaten. Dit zorgt ervoor dat de tool toegankelijker wordt voor de algemene gebruiker.

  • De tool wordt steeds meer ingezet

  • Get Heard! is op meerdere lokale zenders in het nieuws geweest.


2025

Het begin van de marketing voor de vernieuwde tool en de mogelijkheid tot co-creatie waardoor de eerste gemeenten de tool in gebruik nemen. 20% (even mooi procentje maken wouter?) :)

  • Eerste non-pilotprojecten met Get Heard! zijn begonnen

  • Er wordt doorgewerkt aan de toegankelijkheid van Get Heard! op basis van feedback van de gemeenten.

  • Marketing gericht aan de jongere doelgroep


2024

Er is een compleet nieuwe UI ontworpen voor de tool om het toegankelijker te maken voor de doelgroep. De nieuwe UI wordt wederom getest op gebruiksvriendelijkheid. Aan de hand van deze resultaten worden verbeteringen doorgevoerd.

  • Gericht marketing richting gemeente

  • Eerste pilot gericht op Denemarken en Duitsland

  • Back-end wordt meer user friendly gemaakt


2022

Marketing voor de tool gaat live en de eerste gebruikers melden zich aan. Er is gebruik gemaakt van usability testing bij de doelgroep en er is gebleken dat deze nu nog niet laagdrempelig genoeg is voor de algemene gebruiker. 

  • Ontwikkeling gestart van multi-language ondersteuning

  • User testing traject met de gemeente i.v.m. de back-end

  • Interface verbetering door middel van de user testing feedback

  • Integratie van windplanner applicatie


2021

Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar de mogelijkheden binnen ontwerpateliers en hoe alle doelgroepen betrokken kunnen worden bij co-creatie. Tegelijkertijd is er gekeken naar oplossingen om een overkoepelend geheel te kunnen maken van alle tools tezamen. Hieruit is gebleken dat de windplanner tool en SEP worden samengevoegd tot een geheel. Met deze tool gaat het team verder.

  • Onderzoek mogelijkheden binnen ontwerpateliers

  • Interface re-design

  • User testing met samenwerking van de gemeente

  • Beta traject voor ontwikkelingen met de gemeente


2020 (nu)

The imagineers beschikken over meerdere losse tools, die gebruikt kunnen worden tijdens informatieavonden binnen ontwerpateliers. Er bestaat weinig tot geen mogelijkheid tot co-creatie. De tools bestaan o.a. uit een windplanner en SEP een participatie tool met als doel co-creatie. Ontwerpateliers trekken voornamelijk alleen ouderen aan, het zou beter zijn als het aantrekkelijker was voor jongeren.


Reacties

Populaire posts