Minicase 1
MiniCase The Imagineers
2030
SEP wordt door 75% van de gemeenten in Nederland gebruikt door middel van innovatieve technieken en tools. Hierbij wordt er een grotere doelgroep aangesproken dan eerder mogelijk was. Er is meer participatie onder jongeren met het betrek tot ruimtelijke en gemeentelijke planningen. (beleidsplannen?) Door het gebruik van SEP is er meer directe communicatie en feedback van de bewoners mogelijk.
Get Heard! wordt gezien als de standaard co-creatie app voor het gebruik bij ruimtelijke plannen
Ontwerpateliers. Ruim 75% van de gemeenten in Nederlands maken gebruik van de tool.
2028
Er is een informatiecampagne gestart gericht op de leeftijdsdoelgroepen tussen 25 en 45 jaar oud, waarbij zowel van on- en offline promotie gebruik wordt gemaakt. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een qr code, die op informatieavonden kan worden gebruikt als ondersteuning. Aan de hand hiervan komen mensen op een site terecht waar ze, ook na afloop, vragen kunnen stellen en alle informatie nog eens rustig door kunnen lezen.
Het grootste deel van de feedback komt positief terug.
Get Heard! is genomineerd voor beste app van Nederland door Dutch App Awards.
50% van de gemeenten van Nederland geeft aan dat ze Get Heard! ook in de toekomst willen blijven gebruiken.
2027
De tool is up-to-date , de gemeenten zijn enthousiast en zien dat er meer co-creatie plaatsvindt in de lokale communities. De tool is een paar keer op het lokale nieuws besproken. Beleidsplannen worden efficiënter en sneller uitgevoerd dankzij de tool.
Eerste non-pilotprojecten met Get Heard! zijn begonnen in het buitenland.
40% van de Nederlandse gemeenten heeft Get Heard minstens 1 keer geprobeerd.
2026
De feedback die is doorgestuurd door de gemeenten wordt gebruikt om de tool te updaten. Dit zorgt ervoor dat de tool toegankelijker wordt voor de algemene gebruiker.
De tool wordt steeds meer ingezet
Get Heard! is op meerdere lokale zenders in het nieuws geweest.
2025
Het begin van de marketing voor de vernieuwde tool en de mogelijkheid tot co-creatie waardoor de eerste gemeenten de tool in gebruik nemen. 20% (even mooi procentje maken wouter?) :)
Eerste non-pilotprojecten met Get Heard! zijn begonnen
Er wordt doorgewerkt aan de toegankelijkheid van Get Heard! op basis van feedback van de gemeenten.
Marketing gericht aan de jongere doelgroep
2024
Er is een compleet nieuwe UI ontworpen voor de tool om het toegankelijker te maken voor de doelgroep. De nieuwe UI wordt wederom getest op gebruiksvriendelijkheid. Aan de hand van deze resultaten worden verbeteringen doorgevoerd.
Gericht marketing richting gemeente
Eerste pilot gericht op Denemarken en Duitsland
Back-end wordt meer user friendly gemaakt
2022
Marketing voor de tool gaat live en de eerste gebruikers melden zich aan. Er is gebruik gemaakt van usability testing bij de doelgroep en er is gebleken dat deze nu nog niet laagdrempelig genoeg is voor de algemene gebruiker.
Ontwikkeling gestart van multi-language ondersteuning
User testing traject met de gemeente i.v.m. de back-end
Interface verbetering door middel van de user testing feedback
Integratie van windplanner applicatie
2021
Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar de mogelijkheden binnen ontwerpateliers en hoe alle doelgroepen betrokken kunnen worden bij co-creatie. Tegelijkertijd is er gekeken naar oplossingen om een overkoepelend geheel te kunnen maken van alle tools tezamen. Hieruit is gebleken dat de windplanner tool en SEP worden samengevoegd tot een geheel. Met deze tool gaat het team verder.
Onderzoek mogelijkheden binnen ontwerpateliers
Interface re-design
User testing met samenwerking van de gemeente
Beta traject voor ontwikkelingen met de gemeente
2020 (nu)
The imagineers beschikken over meerdere losse tools, die gebruikt kunnen worden tijdens informatieavonden binnen ontwerpateliers. Er bestaat weinig tot geen mogelijkheid tot co-creatie. De tools bestaan o.a. uit een windplanner en SEP een participatie tool met als doel co-creatie. Ontwerpateliers trekken voornamelijk alleen ouderen aan, het zou beter zijn als het aantrekkelijker was voor jongeren.
Reacties
Een reactie posten