Minicase 2

 

Mini Case 2 Visio

Na minicase 1 van The Imagineer kregen we een 2de mini case, dit betekende ook dat je een nieuw project groepje zou krijgen. Ik vond zelf dat ik een hele leuke groep had bij mini case 1 en dus ook jammer dat ik daar afscheid van moest nemen. Gelukkig kreeg ik ook bij mini case 2 een hele leuke project groep die me veel hebben geholpen.

Mini case 2 ging over een bedrijf dat heet Visio en heeft parken waar mensen die slecht ziend terecht kunnen. Visio heeft voor de slecht zienden een tablet waarop te zien is wat ze die dag gaan doen. Voor die app op de tablet hebben de verzorgers een back-end om activiteiten toe te voegen aan de agenda van de cliënten. De back-end die zo momenteel hebben was onduidelijk en moeilijk te gebruiken. Om deze reden zijn wij gevraagd om een nieuw back-end te ontwerpen wat makkelijk te gebruiken is.

Om te beginnen hebben we eerst maar gekeken naar het bestaande platform om te zien wat er mis mee is. Daarna zijn we begonnen met onduidelijkheden op te schijven zodat we daar vragen over kunnen gaan stellen aan de werknemers. De vragen en antwoorden die we hadden gekregen tijdens de gesprekken met de werknemers van Visio. De belangrijke dingen hebben we gemarkeerd met blauw.

Hoeveel gebruik maken jullie van de tool op het moment?

  • Heel veel handelingen voordat je de agenda zichtbaar hebt voor de cliënt

    • Eerst cliënt aanmaken

    • Ook gesproken bericht, mail eerst naar jezelf (kan niet via de app)

    • Je moet dat weer uploaden

    • Dan moet je dat in de agenda plaatsen

    • Ina vindt het erg breedvoerig

    • Collega’s zullen afhaken


Hoeveel tijd hebben uw collega’s om hierin te werken?

Niet heel veel tijd, het invullen moet makkelijk zijn en samen met de cliënten, ze hebben een korte spanningsboog!


(onderzoek spanningsboog bij deze doelgroep, hoe kunnen wij ervoor zorgen dat het aanmaken van een item kort is?)


Betreft kleuren applicatie

Er zijn cliënten die slecht zien (kleuren), daarom is er voor blauw en geel gekozen


Zijn de taken herhalend?

Veel taken zijn herhalend:

  • Koffie drinken

  • Lunch

  • Avondeten

  • Douchen


Afhankelijk van welke cliënt je voor hebt, andere dingen tussen die cliënten zullen verschillen


“Het zou heel mooi zijn als er standaard dingen in de bibliotheek staan waar je dingen kan uithalen en die voor iedereen te gebruiken zijn”


De gebruikers boodschap zou voor elke gebruiker anders zijn.


Met picto’s of afbeeldingen, zwart wit. Het moet contrast hebben! 


Zijn er opties die u graag wilt zien?

Wat Ina fijn zou vinden is dat er een bibliotheek is, waar alles in zit, waar je weinig handelingen bij hoeft te doen. 


Zou u een robotstem willen?

Prefereer dat niet, ik wil graag dat iemand goed articuleert. Er zijn mensen die een auditieve beperking hebben, dit houdt in dat ze dingen anders horen, bijvoorbeeld bepaalde letters of woorden. 


Het kan ook door één persoon ingesproken worden


Audio ter plekke in spreken. een werknemer heeft nu de meeste dingen ingesproken. Ze vinden het fijn om de stem te horen van familie (de cliënten).


(wellicht een optie om het zelf in te spreken of de generieke stem te gebruiken)

(persoonlijke bibliotheken om eigen geluiden bij te houden?)


Gebruiken jullie al een tool voor dit?

“Deze is voor ons nieuw, driekwart jaar geleden bij een andere Visio locatie geweest, ze werken hier met een digibord”


Doen jullie dit met papier en overzichtelijk voor de cliënt?

Op een A4 met plaatjes, dag invulling. Het is nu heel erg op papier. Voor sommigen is het zelfs geschreven. Er zijn een hoop mensen die niet goed kunnen lezen of schrijven, daarom is een picto belangrijk.


Is het zo dat de cliënt zelf helpt met plannen?

Dingen gaan in overleg en soms samen met de cliënt (dit versterkt het punt dat het snel en efficiënt moet in de planner i.v.m. korte spanningsboog). Ze proberen het samen te doen.


“Wat doe jij ook alweer op maandagochtend?” 


Dit triggert cliënten om mee te denken over hun dagplanning


Filmpjes

Filmpjes toevoegen zou fijn zijn. 

Er zijn cliënten die een filmpje leuk vinden om te kijken. Er worden recreatieve dingen georganiseerd, grote activiteiten, bijvoorbeeld een motorrun, of met een bootje. Graag wil ze dat dit zichtbaar is voor de cliënten. 


Bibliotheek notities

  • Overzichtelijk

  • Search functie (je moet kunnen zoeken in een “database”)


Waar of wanneer iemand werkt

Inzage in andermans agenda


Gesprek 2

Omtrent website

Bibliotheek is onhandig

  • eerst dingen inspreken

  • eerst foto’s van het internet pakken


Ze loopt er ook tegenaan dat als je een nieuwe agenda aanmaakt, dat er geen terugkeer patroon is (herhalende taken, zoals douchen etc.).


Samples of previews willen van media in de mediabibliotheek.


Plancare, applicatie

https://www.deheer-software.nl/producten/plancare/

Ze zien per cliënt wat ze op die dag hebben gepland.


Video

Een video kan toegevoegde waarde hebben. Mits ze niet te lang duren (korte spanningsboog).


Dingen die we moeten doen! (en ideetjes)

  • Onderzoek kort de spanningsboog van de cliënten, het is kort in ieder geval

    • (dan kunnen we proberen dit te gebruiken om een tijd te bepalen, hoe snel iets gepland moet kunnen worden)

  • Hoe kunnen we het lineair voor de opdrachtgever (plannen) maken?

  • Hoe maken we de bibliotheek makkelijker en overzichtelijker?


Sleepsysteem? Meer plaatjes? Belangrijk dat de website ook visueel wordt. Veelvoorkomende taken slepen. 


“Maak voor deze dag agenda leeg en dan kan je zelf wat erin slepen”

Manieren vinden om het zo snel mogelijk in te vullen. 


Bibliotheek staat standaard op “jou”

Moet kunnen zien wat andere begeleider heeft in agenda


Wat hebben we verder nog gedaan gedaan?

  • Kijken naar het huidige platform.

  • Onduidelijkheden opschrijven.

  • Vragen stellen bij de opdrachtgever.

  • Iedereen zijn eigen interpretatie maken van de website in een greybox wireframe.

  • Greybox wireframes bespreken en testen.

  • Lijst maken van de goede functionalities.

  • Styleguide maken met het team.

  • Iedereen zijn eigen uitgewerkte wireframe design maken.

  • De uitgewerkte wireframes bespreken.

  • 1 uitgewerkt wireframe kiezen en aanpassingen maken waar nodig.

  • Het uitgewerkte wireframe testen met andere mensen.

  • Aanpassingen maken vanuit de feedback die we hebben gekregen.


Uit eindelijk hebben we een uitgewerkt en geanimeerd wireframe aangeleverd wat moet gaan werken als de nieuwe back-end voor Visio.

Reacties

Populaire posts